In oktober kreeg ik een tip van iemand over een pop-up store in een andere plaats. Waar je voor een klein bedrag een plank of stukje in een winkel kon huren zoals op de website stond was het een soort Art galerij. Het leek mij daarom leuk om de tekeningen en schilderijen die ik maakte daar te gaan verkopen.
Het idee achter zo'n pop-up store is dat je een stukje winkel huurt waar jij dan spulletjes neer zet in de hoop dat het verkoopt. Helaas gaat dan van het verkochte product nog eens 10 % af provisie voor de winkelmanager. Maar als je een goede prijs vraagt kan je er een leuk bedrag aan overhouden.
Eenmaal in gesprek met de eigenaar vertelde ze, dat het beter was om kleine schilderijtjes neer te zetten voor een lage prijs. Zij kon precies vertellen waar haar klanten naar op zoek waren. Groot en duur was dat dus niet, want tegenover haar lag ook al een Big bazaar.
Een maand later kwam er een ander schap vrij onder een schap met baby spulletjes. Het leek mij een leuk plekje voor mijn gehaakte knuffels. Dus huurde ik ook dat schap, in december was er nog helemaal niets verkocht.
Ik had nog een aantal leuke knutselpakketjes speciaal voor kinderen liggen. Helemaal geschikt voor de feestdagen was mijn achterliggende gedachte. Ook die kwamen op de plank bij de gehaakte spulletjes te liggen. Uiteindelijk in januari was er nog steeds helemaal niets verkocht. Na 4 maanden huur heb ik het contract maar opgezegd gelukkig was dat geen probleem.
Nu kan dit een goed concept zijn, als je geen hele winkel wilt huren of niet zoveel wilt besteden aan huur. Als de eigenaar dan ook nog eens reclame maakt voor zijn zaak met de boodschap dat het een pop-up store is met een groot wisselend assortiment. Dan had het een groter publiek aangetrokken dan nu het geval is.
Wat wel een probleem is als er heel veel verschillende producten liggen van andere mensen. Een assortiment van bonbons tot jam. Van wijn tot oude platen en snuisterijen en baby spulletjes.
Dan kan jou potentiële klant waar jij veel moeite voor gedaan hebt wel eens iets heel anders gaan kiezen. De verleiding is dan groter een nadeel van teveel verschillende producten in één winkel.
Op een gegeven moment was het advies van die winkel manager dan maak je toch wat nieuws of ga je een ander product verkopen? Ik ben er op verschillende tijdstippen en dagen gaan kijken, en ook aan familie gevraagd maar er kwamen weinig tot geen klanten in die winkel.
Mijn conclusie was dat haar winkel formule verkeerd was. Naar buiten toe presenteerde ze zich als delicatesse winkel en zo was ook de etalage ingericht. Dan verwacht je als klant geen indeling van verschillende winkeltjes met verschillende producten je moet hiervoor toevallig binnen lopen.
En de prijs van de producten moest laag zijn volgens haar om verkoopbaar te worden. Het moest vergelijkbaar zijn met de Big bazaar prijzen want die winkel lag schuin tegenover haar winkel. Dat koste haar klanten zei ze tegen mij.
Klanten gaan met een bepaald doel en verwachtingen naar een Big bazaar of andere winkel.
En als je een gespecialiseerd winkeltje ziet aan de buitenkant verwacht je ook nog eens hogere prijzen. Als je geen delicatessen zoekt ga je als klant daar ook niet naar binnen. Ook niet om even te kijken, want er lag ook nog een supermarkt dichtbij dat is vaak toch goedkoper. Wel minder van kwaliteit maar als je dat zoekt ga je daar je bonbons kopen.
Inmiddels is de winkel nu alweer een maand geleden gestopt, blijkbaar liep het dus echt niet.
Het idee achter zo'n pop-up store is dat je een stukje winkel huurt waar jij dan spulletjes neer zet in de hoop dat het verkoopt. Helaas gaat dan van het verkochte product nog eens 10 % af provisie voor de winkelmanager. Maar als je een goede prijs vraagt kan je er een leuk bedrag aan overhouden.
Eenmaal in gesprek met de eigenaar vertelde ze, dat het beter was om kleine schilderijtjes neer te zetten voor een lage prijs. Zij kon precies vertellen waar haar klanten naar op zoek waren. Groot en duur was dat dus niet, want tegenover haar lag ook al een Big bazaar.
Een maand later kwam er een ander schap vrij onder een schap met baby spulletjes. Het leek mij een leuk plekje voor mijn gehaakte knuffels. Dus huurde ik ook dat schap, in december was er nog helemaal niets verkocht.
Ik had nog een aantal leuke knutselpakketjes speciaal voor kinderen liggen. Helemaal geschikt voor de feestdagen was mijn achterliggende gedachte. Ook die kwamen op de plank bij de gehaakte spulletjes te liggen. Uiteindelijk in januari was er nog steeds helemaal niets verkocht. Na 4 maanden huur heb ik het contract maar opgezegd gelukkig was dat geen probleem.
Nu kan dit een goed concept zijn, als je geen hele winkel wilt huren of niet zoveel wilt besteden aan huur. Als de eigenaar dan ook nog eens reclame maakt voor zijn zaak met de boodschap dat het een pop-up store is met een groot wisselend assortiment. Dan had het een groter publiek aangetrokken dan nu het geval is.
Wat wel een probleem is als er heel veel verschillende producten liggen van andere mensen. Een assortiment van bonbons tot jam. Van wijn tot oude platen en snuisterijen en baby spulletjes.
Dan kan jou potentiële klant waar jij veel moeite voor gedaan hebt wel eens iets heel anders gaan kiezen. De verleiding is dan groter een nadeel van teveel verschillende producten in één winkel.
Op een gegeven moment was het advies van die winkel manager dan maak je toch wat nieuws of ga je een ander product verkopen? Ik ben er op verschillende tijdstippen en dagen gaan kijken, en ook aan familie gevraagd maar er kwamen weinig tot geen klanten in die winkel.
Mijn conclusie was dat haar winkel formule verkeerd was. Naar buiten toe presenteerde ze zich als delicatesse winkel en zo was ook de etalage ingericht. Dan verwacht je als klant geen indeling van verschillende winkeltjes met verschillende producten je moet hiervoor toevallig binnen lopen.
En de prijs van de producten moest laag zijn volgens haar om verkoopbaar te worden. Het moest vergelijkbaar zijn met de Big bazaar prijzen want die winkel lag schuin tegenover haar winkel. Dat koste haar klanten zei ze tegen mij.
Klanten gaan met een bepaald doel en verwachtingen naar een Big bazaar of andere winkel.
En als je een gespecialiseerd winkeltje ziet aan de buitenkant verwacht je ook nog eens hogere prijzen. Als je geen delicatessen zoekt ga je als klant daar ook niet naar binnen. Ook niet om even te kijken, want er lag ook nog een supermarkt dichtbij dat is vaak toch goedkoper. Wel minder van kwaliteit maar als je dat zoekt ga je daar je bonbons kopen.
Inmiddels is de winkel nu alweer een maand geleden gestopt, blijkbaar liep het dus echt niet.
Reacties
Een reactie posten